معرفی دانشگاه های ایران و جهان

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران در سال 1313 توسط پروفسور محمود حسابی تاسیس شده است. دانشگاه تهران با داشتن ۲۵ پردیس و دانشکده، به عنوان یکی از برترین و بزرگ ترین دانشگاه ایران و جهان شناخته شده است.

دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌ های کشور است که فعالیت های علمی مهمی در آن انجام شده و در رتبه‌بندی دانشگاه‌ های کشور رتبه اول را داشته و از دیگر دانشگاه‌ ها از نظر ارزش علمی و امکانات بهتر و مهم تر است.

دانشگاه تهران دارای حدود 15 خوابگاه برای دانشجویان می باشد و دارای ۱۱۱ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۷۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵۶ رشته در مقطع دکتری است همچنین در دانشگاه تهران تقریبا ۱۵۰۰ نفر هیئت علمی و ۳۲ هزار دانشجو فعالیت می کنند.

معرفی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از بزرگ ترین و معروف ترین دانشگاه های کشور هست که دارای پردیس های مختلفی از زمان قدیم بوده. طراحی پردیس دانشگاه را معمار فرانسوی بر عهده گرفت. وی نخست طرح خیابان های اطراف و داخل دانشگاه را ارائه کرد و پس از تایید در پانزدهم بهمن ۱۳۱۳، عملیات اجرایی با کاشت نهال های درختان سایه گستر و با شکوه چنار در کنار خیابان ها آغاز شد اکنون آن نهال های نحیف عمری به درازای دانشگاه یافته و آنان نیز هفتاد ساله شده اند.

دانشگاه تهران در نزدیکی میدان انقلاب تهران قرار دارد و دسترسی به آن از طریق BRT یا مترو به راحتی امکان پذیر است. دانشکده های آن اغلب در اطراف محدوده انقلاب هست که به راحتی با تاکسی و… می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد.

دانشگاه تهران در سه مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری دانشجو می پذیرد که تاکنون، همواره افراد شایسته و شخصیت های برجسته و چهره های صاحب نامی در آن به تدریس یا تحصیل پرداخته اند که در اینجا چند تن از درگذشتگان اشاره می شود.

عبدالعظیم  قریب، پروفسور محمود حسابی، استاد علی  اکبر دهخدا، دکتر محمد معین، شهید دکتر مصطفی چمران، شهید دکتر محمد مفتح، استاد شهید مرتضی مطهری و… .

ساختمان ها و دانشکده های واقع در دانشگاه تهران

هنرهای زیبا

ادبیات و علوم انسانی

علوم

فنی

حقوق

علوم سیاسی

پزشکی

دندانپزشکی

داروسازی

ساختمان کتابخانه مرکزی

مسجد

سازمان مرکزی دانشگاه، اداره امور دانشجویی، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان، دانشکده محیط زیست، جغرافیا و… نیز در خیابان های اطراف  دانشگاه قرار دارند.

نشان دانشگاه تهران که توسط دکتر محسن مقدم، استاد فقید دانشکده هنرهای زیبا طراحی شده است، برداشت وتقلیدی است از نقشی که به صورت گچ بری شده در محوطه های دوران ساسانی، نقش برجسته ها و نقوش مهر های این دوره دیده شده است. بی شک ارزش بین المللی دانشگاه تهران، شهرت جهانی سردر اصلی آن را نیز به ارمغان آورده است. در خارج از ایران نیز معرف یک دانشگاه نامدار در سطح خاورمیانه است. می توان ادعا کرد که از میان معروف ترین و معتبر ترین دانشگاه های دنیا، دانشگاه تهران تنها دانشگاهی است که از طریق یک بنای فرهنگی سمبلیک با مهندسی پیچیده، پیام های ویژه معنوی، علمی و فرهنگی را به مخاطبان خود القا می کند.

دانشگاه تهران تا کنون تنها دانشگاه ایرانی است که توانسته‌ است در رده بندی جهانی منتشره THES تایمز لندن قرار گیرد. دانشگاه تهران در این رده بندی در رتبه ۵۳۹ جهانی قرار دارد. در رده بندی webometrics دانشگاه تهران در مکان ۱۳۷۳ جهانی قرار دارد (دوم در خاورمیانه).

و در حوزه فناوری نیز، در جام روبوکاپ این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ عنوان قهرمانی جهان را کسب نمود، در حالی که در ۸ رشته عنوان «قطب علمی کشور» را داراست.

دانشکده‌ها

دانشکده اقتصاد

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

دانشکده حقوق و علوم سیاسی

دانشکده مدیریت

دانشکده کارآفرینی

دانشکده زبان های خارجی

دانشکده تربیت بدنی

دانشکده محیط زیست

دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران

دانشکده الهیات و معارف اسلامی

دانشکده جغرافیا

دانشکده علوم اجتماعی

دانشکده دامپزشکی

موسسات پژوهشی

مؤسسه ژئوفیزیک

مرکز تحقیقات بیوشیمی-بیوفیزیک

پژوهشکده تاریخ علم

موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران

مرکز مطالعات زنان

مرکز پژوهش های کاربردی مدیریت دانشگاه تهران

موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی

تشکل‌ها :

جامعه اسلامی دانشجویان

انجمن اسلامی دانشجویان

بسیج دانشجویی

جهاد دانشگاهی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا