اربعیندین

نمره قبولی زائران به بهبود وضعیت اربعین و چند پیشنهاد

با توجه به جایگاه معنوی و ارزشی پیاده‌روی اربعین، خدمات‌رسانی باکیفیت و بهبود کاستی‌ها به زوار امام حسین (ع) همواره یکی از دغدغه‌های مهم مسئولین ایرانی و عراقی بوده است. به استناد گفته‌های مصداقی زائران در این دوره از برگزاری پیاده روی اربعین، شاهد بهبود نسبی زیرساخت‌ها نسبت به سال‌های گذشته بودیم.

به گزارش ایسنا، اجتماع میلیونی اربعین در سال جاری با شعار «حیاتنا الحسین» از اول ماه صفر (۲۷ مردادماه) آغاز شد و تا ۲۵ صفر (۲۰ شهریورماه) ادامه خواهد داشت. تاکنون حدود پنج میلیون زائر از مرزهای کشورمان به کشور عراق آمده‌اند. تعداد زیادی از دلدادگان سید و سالار شهیدان هم به توصیه‌های ستاد اربعین توجه کرده و با کوتاه کردن زمان پیاده روی خود به کشور بازگشتند.

خبرنگار اعزامی ایسنا در کربلای معلی با تعدادی از زوار درباره تجربه خودشان از حضور در پیاده روی اربعین سخن گفته‌اند. از مهم‌ترین ویژگی مصاحبه شوندگان در این مصاحبه می‌توان به تنوع سنی، جنسیتی و تحصیلی اشاره کرد.

به گفته زائران اگرچه سال‌های گذشته برگزاری این مراسم با نواقصی از جمله ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی، مشکل حمل و نقل، آبرسانی و خدمات رسانی به زائرین در خصوص مسائل بهداشتی، درمانی، تعذیه، اسکان و حمل و نقل در داخل عراق مواجه بود اما سال به سال این نواقص به دلیل بدست آوردن تجربه بیشتر بهبود می‌یابد. از این زائران درخواست کرده‌ایم که نمره خود را از صفر تا ۲۰ به خدماتی که تاکنون شاهدش بوده‌اند را اعلام کنند.

علی کرمی زائری ۲۵ ساله و دانشجوی پزشکی است. او درباره تجربه خود از زیارت اربعین می‌گوید: «برای سومین سال این سعادت نصیبم شد تا در مسیر نجف به کربلا گام بگذارم و در کنار سایر دوستانم خودم را به حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) برسانم. اگرچه هوا بسیار گرم بود ولی مدیریت موکب‌داران و خدماتی که ارائه کردند موجب شد تا حدودی این سختی قابل تحمل شود.

من با هواپیما از تهران به نجف آمدم. اگرچه کمی در تهیه بلیت به دلیل میزان استقبال مردم دچار مشکل بودم ولی توانستم  با قیمت مناسب بلیت هوایی تهیه کنم. ناگفته نماند که برخی از دوستانم هم با بلیت گران‌تری راهی شدند. جالب است بدانید در هنگام خروج نیازی به پرداخت عوارض نداشتم که باعث تعجب  من شد. یک نکته امید این است که در سالن انتظار متوجه شدم مدت زمان تأخیر پروازها نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است.
در طریق هم حضور پرسنل هلال احمر و مراکز درمانی مشهودتر بود و متوجه شدم که حتی عمل‌های سرپایی هم در برخی از مراکز انجام شده است. من نمره ۱۷ را به خدماتی که تا کنون دریافت کرده‌ام می‌دهم. اگر نظارت بر قیمت بلیت‌ها بیشتر و کاهشی شود این نمره در سال آینده بیشتر خواهد شد.»

راضیه  محمدیان ۴۳ ساله و خانه دار از شهر کبودرآهنگ همدان هم که دو سال است از مرز مهران به عراق می‌آید اعتقاد دارد:  ما با خودرو شخصی ابتدا خود را به شهر ایلام رساندیم. سال گذشته در پارک خودرو مشکل داشتیم ولی امسال فضایی ایجاد شده بود که پارک خودرو را برایمان آسان کرد. به دلیل اینکه در ساعت شلوغی در مهران بودیم تصمیم گرفتیم در موکب‌هایی که برای زائران آماده کرده‌اند استراحت کنیم. با گذشت زمان از حجم زوار کم‌ شد و به مسیرهای خروجی رفتیم.

پس از آن خودروهای «ون‌» عراقی را سوار شدیم و با پرداخت مبلغی دینار که از قبل در ایران گرفته بودیم تا نزدیکی کربلا آمدیم. موکب‌های اربعین در مسیر جداگانه از تردد خودروها بود اما، در ورودی و خروجی شهرها برای برقراری تردد زائران گیت‌های بازرسی وجود داشت که کمی ترافیک ایجاد می‌شد.

پیشنهاد می‌کنم اگر راهپیمایان از ون‌های کولردار و ماشین‌هایی که ظاهری نو دارند استفاده کنند این انتخاب باعث می‌شود که سفرشان در هوای گرم ایمن‌تر باشد و خوشبختانه تعداد ون‌ها فراوان است. در کربلا یک سامانه برای پیداشدن گم شدگان وجود داشت. من یک بار به کمک خدام این بخش توانستم همراهانم را پیدا کنم.  پیشنهاد می‌کنم مکانی برای برگزاری اقامه نماز جماعت ویژه بانوان در نظر گرفته شود. همچنین به اختصاص فضای زیارتی بیشتر برای بانوان توجه شود.»

سالار قاسمی بازنشسته ۶۲ ساله از تهران که تا کنون هشت مرتبه به عتبات عالیات آمده با اشاره به تحولی که در زیارت حرمین کاظمین و سامرا دیده است می‌گوید: « یکی از مشکلات زائران در گذشته این بود که وقتی می‌خواستند به کاظمین یا سامرا بروند به سختی می‌توانستند جایی برای اسکان پیدا کنند؛ خدا را شکر، امسال چندین موکب بزرگ در این دو شهر وجود دارد که حتی اسکان شبانه زائران را هم بر عهده دارند.

من از مرز خسروی در راهپیمایی اربعین شرکت کردم. امسال فضای شهری پاکیزه‌تر بود. پاکبان‌هایی بودند که به جمع آوری زباله‌ها می‌پرداختند و در سرویس بهداشتی به غیر ساعت اوج تردد زائران مشکل چندانی نداشتیم. علاوه بر این یک زائرسرای بزرگ با تخت‌خواب برای زنان و مردان به طور جداگانه وجود داشت که خدمات مطلوبی به ما داد. بنابراین خدمات ارتقا داشته است اما به نظرم جا دارد برخی از کاستی‌ها ارتقا یابد که یکی از آنها حمایت از گروه‌های مردمی و مدیریت آن است.»