تکنولوژی

ناآشنايي مردم با فناوري و چالش فراروي واحدهاي فناور

استاد دانشگاه علم و صنعت و مجري يك طرح فناوري معتقد است: ناآشنايي افراد با فناوري و زمان بر بودن گذر از دوران سنتي به مدرن، هزينه زيادي به واحدهاي فناور تحميل مي كند.

يك واحد فناور مستقر در مركز رشد دانشگاه علم و صنعت موفق به طراحي و ارائه سامانه اي براي هوشمندسازي سرويس مدارس شده كه امكان نظارت بر رفت و آمد دانش آموزان و تاخيرهاي خودرو را به چهار كاربر والدين، اولياي مدارس، پيمانكار و راننده مي دهد.
دكتر سيدعلي اصغر بهشتي مجري اين طرح روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد مشكلات واحدهاي فناور و چالش هاي موجود در برابر اين قبيل سامانه ها گفت: ذهنيتي كه هنوز برخي از افراد از جمله پيمانكاران دارند، اين است كه در صورت گسترش كاربري فناوري، آنها بيكار مي شوند و به همين خاطر در برابر تغيير مقاومت مي كنند، اين در حالي است كه سامانه هاي هوشمند و فناوري انجام كارها را تسهيل مي كند و كيفيت آن را ارتقا مي دهد.
وي ادامه داد: تغيير اين ذهنيت نادرست زمان مي برد كه به معني افزايش هزينه براي كارفرما و واحد فناور است تا اين موضوع جا بيفتد.
دكتر بهشتي مشكل ديگر فراروي واحدهاي فناور را پاره اي قوانين دست و پاگير دانست كه در مورد بعضي سامانه ها، باعث مي شود اصلا وارد بازار نشوند و در نتيجه تلاش ها به شكست مي انجامد.
وي افزود: مقررات سنتي و دست و پاگير نيز بر زمان ارائه سامانه به بازار اضافه مي كند، در مورد همين سامانه هوشمندسازي سرويس مدارس براي نمونه بايد نقش نظارتي آموزش و پرورش و ديگر موارد را در نظر مي گرفتيم اما انتظار ما اين بود كه آموزش و پرورش با ايده هاي نوآورانه برخورد مسئولانه تري داشته باشند و استفاده از فناوري در مديريت سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پروش را تسهيل نمايند.
مجري طرح سامانه اسكب (سامانه هوشمندسازي سرويس مدارس) همچنين در مورد اين سامانه توضيح داد: اين سامانه براي پايش تعاملي سرويس مدارس به شكلي طراحي شده كه كاربران مي تواند در طول مسير بر حركت خودرو نظارت داشته باشند و در مجموع براي استفاده چهار كاربر اصلي؛ يعني والدين، مديران مدرسه، پيمانكاران و راننده سرويس طراحي شده است.

***سامانه هوشمندسازي سرويس مدارس
وي ادامه داد: اين سامانه با ارسال پيام هايي به هر كدام از كاربران وضعيت سرويس مدرسه را اطلاع رساني مي كند. همچنين همه مراحل طي مسير مانند تاخير، سوار شدن، پياده شدن، جاماندن و… بصورت زماني و مكاني در سامانه ثبت مي شود كه كاربران هم مي توانند در لحظه از حركت هاي سرويس مطلع شوند و هم در صورت نياز و بروز مشكل در آينده قابل بررسي است.
دانشيار دانشكده مهندسي برق دانشگاه علم و صنعت در مورد مراحل طراحي و آغاز به كار اين سامانه اظهار داشت: از شروع طراحي تا پياده سازي اين سامانه حدودا يك سال زمان صرف شد و از مهر ماه 96 هم در 10 مدرسه شامل سه موسسه فرهنگي بهره برداري شده است، اما به طور كلي در خصوص اين قبيل سامانه ها بايد مرتب و مستمر از كاربران نظرخواهي كرد و اصلاحات انجام داد. بنابراين ما امسال هم اصلاحاتي روي اين سامانه انجام مي دهيم و قابليت هاي جديدي را به كاربران عرضه مي كنيم.
وي همچنين در مورد دليل طراحي اين سامانه گفت: شركت ما يك گروه فناوري اطلاعات دارد و در اين گروه تصميم گرفتيم به صورت جدي روي سامانه ها و نرم افزارهايي با كاربري هاي عمومي كار كنيم، موضوعات مختلفي در اين گروه مطرح و در نهايت اولين طرح با توجه به نياز بازار و دانش آموزان طراحي شد و گروهي متشكل از شش نفر يعني سه بازارياب و سه طراح نرم افزار روي آن كار كردند تا اين سامانه ايجاد و به بازار ارائه شود.

***حمايت آموزش و پرورش؟
مدير مركز رشد دانشگاه علم و صنعت در مورد دشواري هاي تجاري سازي اين نرم افزار و اينكه از نهادهاي دولتي مانند آموزش و پرورش استفاده شده است يا خير نيز گفت: براي تجاري سازي اين سامانه با آموزش و پرورش ارتباط برقرار كرديم اما حمايتي نشد.
وي افزود: سامانه قديمي تر بر اساس جي پي اس كه مسئولان مربوط در آموزش و پرورش اصرار داشتند روي خودروهاي سرويس مدارس نصب شود، علاوه بر قديمي بودن حالت تعاملي نداشته و ارتباط يكطرفه اي برقرار مي كرد ضمن اينكه هزينه هاي اين سيستم زياد بود و مورد استقبال مدارس و رانندگان قرار نگرفت.
دكتر بهشتي تاكيد كرد: با وجود اين امسال با مديريت شهري رايزني هايي را انجام داده ايم زيرا مسئوليت پايش سرويس هاي مدارس به عهده مديريت شهري است و بايد صلاحيت راننده ها و امنيت خودروها را تاييد كنند و اميدواريم با اين رايزني ها سامانه را به مدارس بيشتري عرضه كنيم.
وي در مورد اينكه كدام يك از كاربران اولياي مدرسه يا پيمانكار بايد براي استفاده از اين سامانه اقدام كنند توضيح داد: از نظر ما فرقي ندارد و اين به روندي كه به طور كلي در مدارس طي مي شود بستگي دارد ولي از نظر مديريت شهري پيمانكار موظف است در اين زمينه اقدام كند./ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا