فرهنگی

گنجینه‌ای از کتاب‌های رنسانس چوب حراج می‎‌خورد

گنجینه‌ای از کتاب‌های رنسانس با ارزش کلی ۲۵ میلیون دلار در حراجی به فروش گذاشته خواهند شد.

 آرت‌نت : مجموعه‌ای از کتاب‌های قرن شانزدهمی رنسانس درحالی در ماه اکتبر در حراجی «ساتبیز» به فروش گذاشته می‌شوند که انتظار می‌رود ارزش کلی آن‌ها به ۲۵ میلیون دلار برسد. ارزش هر کدام از این کتاب‌ها بین ۲۰۰ دلار تا ۶۰۰,۰۰۰ دلار برآورد شده است.

این کتاب‌ها  از مجموعه «تی کیمبال بروکر»، کتاب‌شناس و محقق آمریکایی ارائه می‌شوند که بیش از ۱۳۰۰ عنوان کتاب را در طول شش دهه جمع‌آوری کرده است تا یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های کمیابی را تهیه کند که تاکنون به حراج گذاشته شده است.

یکی از مهم‌ترین کتاب‌های این مجموعه، «قوانین نقاشی» اثر «لئوناردو داوینچی»‌ است که تمام ۳۷۵ فصل و ۵۶ تصویرگری با جوهر آن را شامل می‌شود. پس از مرگ «داوینچی»‌ در سال ۱۵۱۹، دست‌نوشته‌های این هنرمند ایتالیایی توسط دوستش «فرانچسکو ملزی» جمع‌آوری شد. به گفته ساتبیز، نسخه خلاصه‌شده برای فروش، بین سال‌های ۱۶۳۸ تا ۴۱ در کارگاه «کاسیانو دال پوزو» ساخته شد و انتظار می‌رود قیمت آن به مبلغی بین ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰ دلار برسد.

همچنین تقریباً ۱۰۰۰ نسخه از ناشر پیشگام ونیزی «Aldine Press» که بین سال‌های ۱۴۹۴ و ۱۵۹۰ میلادی چاپ شده است نیز به حراج گذاشته می‌شود.  این مجموعه کتاب‌ها عنوان‌هایی درباره ادبیات یونان و لاتین، تاریخ، فلسفه و علوم را دربرمی‌گیرد. انتشارات «آلدین» که توسط «آلدوس مانوتیوس»(Aldus Manutius) تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین مؤسسات انتشاراتی رنسانس بود که انقلابی در شیوه خلق کتاب‌ها به‌وجود آورد. «مانوتیوس» خود حروف مورب را طراحی کرد و اندازه کتاب کوچک‌تر و قابل حملی را معرفی کرد. این مجموعه کتاب‌های انتشارات «Aldine» بزرگترین مجموعه  از این کتاب‌ها است که در یک قرن اخیر به بازار آمده است و تخمین زده می‌شود که قیمت آن به ۱۰ میلیون دلار برسد.

منبع : ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا