اقتصادیبین الملل

کمکِ عجیب و زیرپوستی ایران به چین

چین به هر ریسمانی برای «سرپا نگه داشتن شرکت‌های ساختمانی زمین‌گیرشده» چنگ می‌زند تا احیای رشد اقتصادی را از مسیر قدیمی «مسکن‌سازی» پی بگیرد غافل از اینکه بازار مسکن چین از این مسیر خارج شده است. اعتماد چینی‌ها به «سود سرمایه‌گذاری ملکی» از بین رفته؛ در نتیجه، ۱۰۰غول ساختمانی، امکان تکمیل پروژه‌ها را از دست داده‌اند، ساخته‌شده‌ها مشتری ندارد و «شروع به ساخت‌ها» نیز بدون پیش‌خریدار مانده است. در این سال سیاه، دولت فرمان پرداخت «وام سفید» به شرکت‌های بدون بازار داده است.

دنیای اقتصاد: دولت چین برای احیای اقتصاد و بازگرداندن نرخ رشد اقتصادی به «مسیر اصلی»، یک «بیراهه جدید» را برای «تقویت ستون در حال فروپاشی اقتصاد چین» انتخاب کرده است؛ پرداخت دستوری «وام سفید» به غول‌های ساختمانی زمین گیر شده در بازار مسکن.

 در گزارش جدید از «رکود خرید خانه» و «رکود سرمایه‌گذاری ساختمانی» در چین حاکی است، ۱۰۰ انبوه ساز بزرگ چین «بدترین ماه فروش از ۲۰۲۰» را تجربه کرده اند به‌طوری که درآمد آن‌ها از این محل، بیش از ۳۰‌درصد کاهش پیدا کرده است.

این ناکامی غول‌های چینی بعد از «افت ۷ درصدی فروش» و «کاهش ۱۰ درصدی سرمایه‌گذاری ساختمانی» در ۲۰۲۳، اتفاق می‌افتد که مطابق تحلیل کارشناسان بین‌المللی، «۲۰۲۴ می‌تواند سال سیاه مسکن چین» باشد

این غول‌ها به خاطر «تغییر اساسی باور سنتی چینی‌ها به ملک»، با میلیون‌ها خانه ناتمام و خالی از سکنه روبه‌رو شده اند. بیش از یک‌سال است که «پروژه‌های پیش فروش» در مسکن چین مشتری ندارد و پیش خریداران قبلی در برابر پرداخت وام‌های دریافتی، مقاومت در بازپرداخت نشان می‌دهند. این وضعیت، «بن بست مالی» شرکت‌های ساختمانی را یکی یکی رقم زد به‌طوری که «دو ابرشرکت ساختمانی معروف چین»، طی دو سال گذشته، از پا درآمدند و تعداد شرکت‌های بزرگ گیرکرده در باتلاق مسکن چین از ۵۰ شرکت در ۲۰۲۱ به ۱۰۰ شرکت در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

ریزش‌های مکرر قیمت مسکن در چین در دو سال اخیر که ناشی از «افت قدرت خرید سرمایه‌گذاران ملکی و رفتار احتیاطی مصرف‌کننده‌ها در رکود اقتصادی» بوده، اکنون باعث ریزش اعتماد به آینده بازار ملک در این کشور شده است.

پیش‌تر «اکونومیست» و «بلومبرگ» از «آینده تاریک اقتصاد مسکن و ساختمان چین» به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی این کشور گزارش داده بودند، اما اکنون، «وال استریت ژورنال» از «اصرار دولت چین به ادامه بیراهه» برای سرپا نگه داشتن بازار در حال فروپاشی مسکن چینی نوشته است.

با دستور دولت، بانک‌ها باید «وام ارزان در ۳۵ شهر چین به شرکت‌های ساختمانی متوقف شده در پروژه‌های ساختمانی» پرداخت کنند.

پیش‌تر، این پول پاشی‌ها نتوانسته بود «رکود ملکی چین» را پایان دهد.

«گفتنی است که با توجه به این رکورد مسکن و رکود سرمایه گذاری ساختمانی در چین، برخی از اخبار حاکی از ورود کارگران چینی و قراردادهای ملکی ایران و چین است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا