زنانصدا و سیما

مجری‌های زن که خبرساز شدند

مجری، ویترین یک شبکه و برنامه تلویزیونی است و از آنجا که نسبت به عوامل دیگر، بیشتر دیده می‌شود، حساسیت‌ها هم روی او زیادتر است. مرد و زن هم ندارد؛ هر آنچه از زبان مجری یک برنامه تلویزیونی روی آنتن زنده مطرح می‌شود، به صراحت موضع صداوسیما و متولیانش تلقی می‌شود و از این‌رو هر گفتار و رفتار اشتباهی هم از ناحیه مجری، در نهایت به آنها نسبت داده می‌شود.

رفتار و پوشش مجری‌ها نه تنها روی آنتن که در خارج از فضای رسمی هم خبرساز می‌شود؛ چنانچه تصاویری که خواسته و ناخواسته از آنها در فضای مجازی منتشر می‌شود، گاه برایشان دردسرساز شده و به‌یکباره آنها را محو یا به چهره‌ای مطرح بدل می‌کند.

با چنین پیش‌زمینه‌ای، پذیرش به عنوان مجری صداوسیما و قبولاندن آن به دیگران، امری مهم و حساس به ظرافت راه رفتن روی لبه تیغ است. تصمیمی مهم که اجرای درست آن از کمتر کسی برمی‌آید.

ایسنا به انگیزه روز زن نگاهی دارد به مجریان خانمی که در این سال‌ها به هر دلیلی جنجالی شده‌اند.

آزاده نامداری

آزاده نامداری از جنجالی‌ترین مجریان زن تلویزیون بوده است. نامی که طی دو دهه در مقاطعی بر سر زبان‌ها بود؛ گاه به واسطه اتفاقاتی که خودش در پررنگ شدن آنها بی‌تاثیر نبود و گاه به واسطه حاشیه‌هایی که به ناچار برایش رقم زدند؛ با این حال از زمانی که اسمش به عنوان یک چهره شناخته‌شده‌ی تلویزیونی مطرح شد، «آزاده نامداری» هیچ‌گاه در فضای رسانه به خاموشی کامل نگرایید و فروردین ماه سال ۱۴۰۰ مرگ ناگهانی‌اش هم این چرخه را تکمیل کرد.

حضور جدی نامداری در تلویزیون به آغاز دهه ۸۰ و اجرای آیتمی با عنوان «تازه‌ها» برمی‌گردد. او کرمانشاهی بود و فعالیتش را هم به واسطه همکاری با شبکه استانی زاگرس آغاز کرد. در ادامه اجرای برنامه «غیرمنتظره» برای نامداری که تازه ۲۷ سالگی را پشت سر می‌گذاشت، فرصتی بود تا خود را به عنوان چهره‌ای شناخته‌شده مطرح کند. او اردیبهشت‌ماه ۹۰ بار دیگر با سری جدید این برنامه مقابل دوربین رفت که این‌بار با عنوان «جمع ما» به مخاطب معرفی شد. «جمع ما» در زمانی کوتاه به یکی از برنامه‌های حاشیه‌ساز تلویزیون تبدیل شد که البته همین حاشیه‌های در ظاهر منفی، در آن مقطع به دیده شدنِ بیشتر برنامه و اجرای مجری هم کمک کرد؛ از اعتراض به استفاده از المان‌های پلاس و حلقه در لوگوی برنامه گرفته تا شکستن صندلی مهمان در حین اجرای زنده.

پس از مدتی خبرهایی درباره ممنوعیت فعالیتش منتشر شد و از آنجا که این خبرها اغلب از سوی تلویزیون تایید رسمی هم نمی‌شود، آزاده نامداری در اوج فعالیت در اجرا، درآن زمان ۹ ماه از قاب تلویزیون دور ماند.

۹۲، سال بازگشت دوباره نامداری به شبکه‌های سراسری بود و تا مدت‌ها اجرای برنامه «خانومی که شما باشی» (پنج فصل) را در شبکه دو بر عهده گرفت و البته در همین سال بود که با فرزاد حسنی، دیگر مجری حاشیه‌ساز تلویزیون ازدواج کرد؛ ازدواجی که در کنسرت یک خواننده پاپ اعلام رسمی شد و دیرزمانی هم دوام نیاورد. آزاده نامداری و فرزاد حسنی حدود یک‌ سال با هم زندگی کردند و در نهایت انتشار یک عکس از کبودی چشم نامداری در اینستاگرام شخصی‌اش، خبر از پایان وصلت زوج اجرا در تلویزیون می‌داد.

ازدواج دوم آزاده نامداری در فاصله کوتاهی (حدود یک‌ سال) پس از جدایی از فرزاد حسنی شکل گرفت. او در سال ۹۴ برای بار دوم ازدواج کرد و در همان سال قصد داشت سری ششم برنامه «خانومی که شما باشی» را روی آنتن بفرستد اما در شرایطی که تیزر این برنامه هم از تلویزیون پخش شده بود، این برنامه هیچگاه روی آنتن نرفت و این پایانی بود برای حضور نامداری در قاب رسمی تلویزیون.

در همین حین یک اتفاق دیگر زندگی حرفه‌ای نامداری را به شدت تحت تاثیر قرار داد و در حقیقت او را برای همیشه از صحنه اجرا محو کرد. از این مجری تلویزیونی که همواره در مصاحبه‌هایش خود را متعلق به خانواده‌ای سنتی دانسته بود و پوشش انتخابی‌اش (چادر ملی) به عنوان الگو از سوی برخی مجریان زن تلویزیون و همچنین خانم‌های ایرانی مورد استفاده قرار گرفت، عکس‌هایی بدون پوشش سر، منتشر شد که اگرچه در همان زمان هم از سوی برخی مصداق بارز ورود به حریم شخصی و عملی غیراخلاقی تشخیص داده شد، اما با این‌حال در مدت کوتاهی به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد. این اتفاق از سوی نامداری با واکنش مواجه شد و او در ویدئویی اعلام کرد که در مکانی بوده که محارمش حضور داشته‌اند، اما این توضیحات هم کافی نبود تا بتواند مجری زن تلویزیون را از شرایطی که به یک‌باره دچارش شد، نجات دهد.

پس از آن بود که حضور نامداری در فضای رسانه محدود و محدودتر شد و او به انتشار مطالبی اجتماعی و خانوادگی در صفحات شخصی‌اش بسنده کرد و به تدریج هم نامش به عنوان یک مجری تلویزیونی در اذهان عمومی رو به محو شدن بود.

این در حالی است که انتشار ناگهانی خبر پیدا شدن پیکر بی‌جان مجری سابق تلویزیون در منزلش، در شرایطی که خانواده‌اش هم در سفر بودند و او در منزل تنها بوده است و ورود پلیس به ماجرا برای یافتن علت فوت، آن‌هم در نخستین روزهای فروردین ماه، بار دیگر مثل بمب رسانه‌ای صدا کرد تا حاشیه‌ای دیگر آن هم برای آخرین‌بار نام آزاده نامداری را بر سر زبان‌ها بیندازد.

المیرا شریفی‌ مقدم

المیرا شریفی‌ مقدم ـ گوینده و مجری ۴۲ ساله ـ زمانی به عنوان گوینده در شبکهٔ خبر فعالیت می‌کرد و حالا مدتی است که بیشتر در مقام مجری در برنامه‌های تلویزیونی حاضر می‌شود. یکی از دلایل جنجالی بودن او فعالیت بسیار در شبکه‌های اجتماعی است و برخی مطالب منتشرشده توسط وی در رسانه‌های کشور بازتاب داشته؛ از جمله روایتی که شریفی مقدم دربارهٔ قتل پدرش در سال ۱۳۷۲ منتشر کرد.

رفتن شریفی مقدم از شبکه خبر در زمان خود پرسش‌برانگیز شد. محمد اصغری، گوینده معروف اخبار هواشناسی که او هم به واسطه نوع خاص اخبارگویی مشهور شد، در برنامه «ای کاش» درباره دلیل جدایی المیرا شریفی‌ مقدم از شبکه خبر گفته بود: از این و آن شنیدم که با برخی از مدیران زاویه پیدا کرده بود و نتوانست کار کند. شاید به خط قرمزها مربوط باشد. ایشان همیشه استاد من هستند و هرجا باشند، به برنامه بار می‌دهند.

با این همه وقتی آذر ماه سال گذشته با این پرسش ایسنا مواجه شد که «گفته می‌شود از گویندگی خبر خداحافظی کرده‌اید، آیا از این پس باید شما را به عنوان مجری تلویزیونی بدانیم؟» به بیان این پاسخ بسنده کرد: «فقط می‌خواهم حوزه دیگری از اجرا را برای مدتی تجربه کنم. ۲۲ سال گوینده خبر بودم و برای مدت یک ساله به معاونت سیما آمده‌ام تا فضای اجرا را بیشتر تجربه کنم.»

عاطفه میرسیدی

تیرماه ۱۴۰۲ ویدئویی از عاطفه میرسیدی، مجری و خبرنگار سابق صداوسیما در حوزه سلامت منتشر شد که او را با ظاهری متفاوت از آنچه تا به حال مقابل دوربین دیده شده بود و در فضای کاری متفاوت نشان می‌داد که واکنش‌های متفاوتی را هم به همراه داشت.

به نظر می‌رسد میرسیدی پس از بازنشستگی، در حوزه طب سوزنی و زیبایی فعالیت می‌کند و ویدئوهایی هم به منظور تبلیغ کارش در فضای مجازی منتشر می‌کند.

میرسیدی در سال‌های فعالیتش در صداوسیما، حاشیه‌هایی هم در فضای مجازی داشت که از مهم‌ترین آنها ماجرای ابتلایش به کرونا در ماه‌های ابتدایی سرایت این بیماری و همچنین توبیخش به خاطر تهیه گزارشی از بیماری ایدز برمی‌گردد.

او در گفت‌وگوهایش چنین تعریف کرده است که ابتدای کارش در تلویزیون، در اولین، دومین و سومین گزارشش با موضوع ایدز که آن زمان جزو خط قرمزها حساب می‌شد، توبیخ شده است.

میرسیدی در زمان اوج کرونا هم حاشیه داشت و حرف‌هایش جنجالی شد.

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران در یکی از بخش‌های خبری صداوسیما عاطفه میرسیدی در ویدیویی مدعی شد که کرونا ترس ندارد و یک سرماخوردگی ساده است! این اظهارات در آن زمان جنجال زیادی به پا کرد تا اینکه مدتی بعد خبر ابتلای این گوینده خبر به کرونا درز کرد و در آن زمان بود که حاضر شد از همان قرنطینه مقابل دوربین‌ها قرار بگیرد و روایتی از این بیماری برای بینندگان داشته باشد. او گفت که از شوخی‌های مردم هرگز ناراحت نشده واقعا فکر می‌کرده کرونا یک سرماخوردگی ساده است.

مژده لواسانی

مژده لواسانی فعالیت رسانه‌ای را در سه‌ سالگی و با برنامهٔ «سلام کوچولو» آغاز کرد. لواسانی همکاری‌اش را با رادیو سراسری ادامه داد و اولین نویسندگی مستقل برای رادیو را نیز با برنامهٔ «من هم می‌توانم» تجربه کرد.

مژده لواسانی تجربه بازیگری هم داشته است. او در سنین نوجوانی در سریال‌های «پلاک ۱۴»  و «خبرنگار» ایفای نقش کرد و بعدها در سریال «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی مقابل دوربین رفت. او سال ۱۳۸۳ اجرای برنامهٔ «کبوتر دات کام» را عهده‌دار شد و در ادامه برنامه‌های در پناه عشق، بسته پیشنهادی، کاملاً دخترونه و سه‌نقطه را اجرا کرد.

مژده لواسانی که دانش آموخته رشته حقوق است، آذر ماه از ورودش به وزارت بهداشت خبر داده بود؛ خبری که برای این مجری دور از تلویزیون حاشیه‌ساز شد. با این همه او بار دیگر به تلویزیون بازگشته تا در روز مادر اجرای برنامه «بسته پیشنهادی» را آغاز کند.

اما از حاشیه‌هایی که لواسانی تجربه کرده، عبارتی است که توسط بشیر حسینی خطاب به او گفته شد.

مژه لواسانی درباره گافِ بشیر حسینی که در برنامه زنده از کلمه (شیطون بلا) استفاده کرده بود، یک استوری به اشتراک گذاشت و نوشت: من دو ساله بابت گاف یک آدم دیگه که خودم هیچ گناه و نقشی در اون نداشتم، شدیدترین تهمت ها و طعنه ها و کنایه‌ها رو تحمل کردم.

در ادامه سید بشیر حسینی در برنامه «مهلا» از مژده لواسانی به خاطر حواشی پیش آمده و اشتباهش و از اینکه ناخواسته باعث شده او در این جریان مظلوم واقع شود، عذرخواهی کرد.

ژیلا صادقی

ژیلا صادقی از آغاز گویندگی در واحد دوبلاژ، در آموزش و پرورش تدریس می‌کرد و در سال ۱۳۷۰ در تست تلویزیون قبول شد اما پس از وقفه‌ای، از سال ۱۳۷۸ به عنوان مجری مقابل دوربین رفت.

صادقی هم از جمله مجریان زن فعال در فضای مجازی است که حرف‌های تندش گاه به مذاق برخی چهره‌ها خوشایند به نظر نمی‌رسد.

اوکه اکنون ۵۰ سال دارد، از مجری‌های معروف تلویزیون در دهه ۸۰ است که برنامه‌های مختلفی مانند خانه مهر و خانه فیروزه‌ای را اجرا کرد. ژیلا صادقی در دهه ۹۰ وارد حواشی مختلفی شد و سپس از اجرا کنار گذاشته شد. او در سال‌های اخیر با روایت زندگی شخصی خودش و ماجراهایی که با همسرش داشته، همه را غافلگیر کرده است.

صادقی که در راستای اظهاراتش در پی درگذشت زهره فکور صبور و قبل از آن آزاده نامداری دچار حاشیه شده بود، در مقطعی زندگی خصوصی خودش هم دست‌خوش حاشیه شد و در این راستا حتی لایو گذاشت! او در این گفت‌وگو خودش را عضوی از صداوسیما دانست و اعلام کرد که ۳۰ سال است در این رسانه مشغول کار است و فقط نظر مردم عادی برایش مهم است.

حمله ژیلا صادقی به مدیرعامل پرسپولیس هم در همین اواخر جنجالی شد. او مطالبی را در انتقاد به ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و همچنین دیدار دختر مدیرعامل پرسپولیس با رونالدو و گرفتن عکس یادگاری با او منتشر کرده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا