پزشکیسلامت

بین تغذیه و سلامت پوست چه ارتباطی وجود دارد؟/ ۸ ماده غذایی مفید برای پوست

برای داشتن پوست سالم، این مواد غذایی را بخورید

برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها حافظ سلامت پوست هستند. میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، آجیل و چربی‌های سالم نمونه‌هایی از مواد غذایی هستند که با دارا بودن مواد مغذی و مفید، سلامت و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشند.

الهه جعفرزاده: ظاهر و سلامت پوست تا حدی زیادی تحت تأثیر رژیم غذایی است. به طور مثال برخی تحقیقات، مصرف لبنیات و بروز آکنه را در برخی افراد مرتبط می‌داند، یا تحقیقات دیگر نشان می‌دهد نوشیدن زیاد آب در سلامت پوست اثر مثبت دارد. اگر به دنبال بهبود ظاهر پوست خود هستید، بیش از پیش به تغذیه و رژیم غذایی خود اهمیت دهید.

در ادامه چند مورد از مواد غذایی مفید برای سلامت پوست به شما معرفی می‌شود:

۱) ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا یکی از منابع سرشار چربی امگا ۳ محسوب می‌شود که یک ماده مغذی و مفید برای سلامت پوست است و به علت داشتن پروتئین و امگا ۳ به سلامت پوست، کاهش آکنه و التهاب در بدن کمک می‌کند. هم‌چنین می‌تواند با پیری زودرس و چین و چروک‌های احتمالی مبارزه کند.

۲) گردو

گردو حاوی مقدار توجهی روی یا زینک است و مصرف آن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. این ماده معدنی در بازسازی پوست و بهبود زخم نقش دارد و هم‌چنین عملکردهای کنترل‌کننده التهابی و ضد میکروبی را بهبود می‌بخشد. معمولاً از زینک در بسیاری از محصولات پوستی موضعی استفاده می‌شود.

۳) گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین C است؛ یک ماده مغذی با اثرات آنتی اکسیدانی که در تولید کلاژن نقش دارد. پروتئینِ کلاژن به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و سبب شادابی پوست می‌شود. هم‌چنین برخی دیگر از ترکیبات موجود در گوجه فرنگی، مانند لیکوپن، می‌توانند از پوست شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند.

۴) چای سبز

از آنجا که هیدراتاسیون اصل مهمی در حفظ سلامت پوست است، مصرف سایر مایعات علاوه بر آب می‌تواند به آبرسانی بدن کمک کرده و سلامت پوست را تضمین کند. چای سبز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. هم‌چنین مصرف چای سبز باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و تقویت بافت پوست می‌شود. برای این منظور سعی کنید روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید.

۵) توت فرنگی

توت فرنگی منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات فعال گیاهی در توت فرنگی می‌تواند به بهبود سلامتی پوست کمک کند و در درمان برخی از بیماری‌های پوستی موثر باشد. هم‌چنین ویتامین C موجود در این میوه عملکردهای ضد التهابی در بدن را به منظور مقابله با مشکلات پوستی تقویت می‌کند.

۶) کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C و E است. این ویتامین‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و استرس اکسیداتیو، از پوست محافظت کرده و بافت آن را تقویت می‌کنند. کیوی هم‌چنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به سلامت سلول‌های پوستی کمک می‌کنند.

۷) روغن زیتون

روغن زیتون جزو چربی‌های سالم و سرشار ویتامین E است که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند و می‌تواند جذب کاروتنوئیدها، یکی دیگر از مواد مغذی برای پوست، را تقویت کند. تحقیقات نشان می‌دهد کمبود کاروتنوئیدها با تغییرات پوستی هم‌چون آکنه و التهاب مرتبط است.

۸) تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E، زینک، چربی و پروتئین است که همگی این مواد به بهبود ظاهر و سلامت پوست کمک می‌کنند. پروتئین در ترمیم بافت پوست مؤثر و برای چرخه بازسازی پوست، که ۲۸ روز به طول می‌انجامد، ضروری است. بسیاری از آجیل‌ها و دانه‌ها، حاوی مواد مغذی مفید برای پوست هستند. تخمه آفتابگردان نیز به عنوان منبع مناسبی از پروتئین و سایر مواد مغذی، ارزش غذایی خوبی دارد و به سلامت پوست کمک می‌کند.

کتابداران
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا