اجتماعیشهری

بحران سفید در پایتخت؛ چالش شهرداری با بارش برف فقط در چند منطقه تهران!/ زاکانی کجا بود؟

تجربه برخی شهرهای جهان برای برف‌روبی در مقایسه با تهران

در روزهای گذشته تهران کاهش دما و سرما را تجربه کرد، سرمایی که سبب شد در چند منطقه از پایتخت برف ببارد، اما به‌نظر می‌رسد مدیریت برف روبی در همین چند منطقه هم شهرداری تهران را با چالش مواجه کرد.

نورا حسینی: سهم بسیاری از تهرانی‌ها از برف اسفند ماه تنها سوز زمستانی بود. باوجود بارش، برفی در معابر ننشست این درحالی بود که دربرخی از مناطق تهران به‌دلیل بارش سنگین برف مدارس غیرحضوری شد.

برخی شهروندان ساکنان مناطق شمالی تهران از معابر پر برف و لغزنده گلایه داشتند و تصاویری را در فضای مجازی منتشر می‌کردند که نسبتی با خیابان‌های مرکزی و جنوبی پایتخت نداشت. یکی از ساکنان محله آجودانیه می‌گوید: «شهرداری بارها اعلام کرده که معابر اصلی باز است اما وقتی امکان تردد در کوچه‌ها به دلیل برف سنگین وجود ندارد و نمی‌توانیم خودروی خود را از خانه بیرون بیاوریم چگونه به معبر اصلی برسیم.»

او توضیح می‌دهد که: «یکی از خودروهای برف روبی به دلیل فرسودگی در میانه کوچه آنها خراب و متوقف شده است.»

این تنها گلایه شهروندان شمال تهران نبود، درحالی که سایت و کانال خبری روابط عمومی شهرداری اخبار برف روبی معابر و خیابان‌های پاکسازی شده را نشان می‌داد و روزنامه ارگان شهرداری برای عملکرد مدیریت شهری برای برف روبی چند نقطه برفی پایتخت که رضایت کامل شهروندان را هم به دنبال نداشت از تیتر ۹۶ ساعت نبرد با برف! استفاده کرده بود، کانال‌های خبری شهری تصاویر و فیلم‌های شهروندانی را منتشر می‌کردند که ساعت‌ها در ترافیک معطل مانده و کوچه‌های پر برف‌شان لغزنده و پر خطر بود.

مدیران شهری تاخیر در برف روبی کوچه‌ها و خیابان‌های برفی را انکار هم نکردند

احسان صفایی، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک در خبری که ظهر روز چهارشنبه سایت روابط عمومی شهرداری منتشر کرد گفته بود: «پاکسازی اکثر پل‌های عابر پیاده انجام شده، ایستگاه‌های اتوبوس، پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی و پل‌های عابرپیاده تقریبا بدون مشکل هستند. به‌طوری‌که نیروهای خدمات شهری شهرداری منطقه یک در حال حاضر در حال پاکسازی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی هستند.»

او با بیان اینکه «معابر درجه یک و بزرگراهی، معابر اصلی، فرعی درجه دو و سه باز هستند»، ادامه داد: «فقط در کوچه‌های بن بست و خیابان‌های بالادست مثل ناحیه ۳و۴ منطقه مقداری برف وجود دارد که تا ظهر رفع می‌شود. البته مجددا بارش برف در حال آغاز شدن است و طبق پیش‌بینی‌ها تا ۱۰ شب ادامه دارد. نیروهای خدمات شهری شهرداری منطقه امشب هم در حالت آماده باش کامل قرار دارند.»

حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم در خصوص عملکرد شهرداری در روزهای برفی پایتخت توضیح داده است: «در سه شب گذشته بارش خوبی را در مناطق ۱، ۲، ۳،۴، ۵ و ۲۲ شاهد بودیم که در پی آن نیروهای انسانی و تجهیزات در معابر پایتخت مستقر شدند و به محض بارش، تلاش خود را برای برف‌روبی انجام دادند. نیروهای خدمات شهری در مناطق شمالی همچنان در معابر مستقر و در تلاش هستند که شهروندان با آرامش و آسایش بیشتری تردد داشته باشند، اما همکاری متقابلی را نیز از شهروندان انتظار داریم. از شهروندان درخواست می‌کنیم وسایل نقلیه خود را به زنجیر چرخ و یا لاستیک‌های یخ‌شکن مجهز کنند؛ با این وجود ما با استفاده از تیغه‌های برف‌روبی و شن‌پاشی در حال بازگشایی معابر هستیم تا تردد روان‌تر باشد.»

به گفته او مسیری که به علت بارش برف کاملاً مسدود شده باشد، شاهد نیستیم؛ هرچند ترافیک ناشی از سرعت پایین خودروها به دلیل بارش برف ایجاد می‌شود.

مخزن‌های خالی از شن در روزهای برفی تهران!

یکی دیگر از گلایه های شهروندان مخازن خالی شن است که علیرضا جعفری مدیرکل خدمات شهری شهرداری آن را رد و اعلام می‌کند : مخازن شن و نمک هم مدام در حال پایش هستند تا در صورت خالی شدن اقدام به شارژ شود تا در دسترس شهروندان باشد.

با وجود آن که مدیران شهری تاکید دارند پاکسازی معابر انجام شده اما سرهنگ احسان مومنی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ به شهروندان مناطق شمالی تهران توضیه می‌کند که از خانه خارج نشوند.

او تاکید می‌کند: توصیه پلیس در این مواقع این است که اگر شهروندان در زمان بارش‌ها کار ضروری ندارند واقعا از خانه خارج نشوند و از پشت پنجره‌ها به همراه خانواده خود زیبایی بارش برف را تماشا کنند. در این شرایط شهروندان از ترددهای غیر ضروری جدا خودداری کنند و اگر مجبور شدند از منزل خارج شوند حتما وسیله نقلیه خود را بازدید کنند. منظور از بازدید این است که حتما برف پاک کن، عاج لاستیک‌ها، سیستم گرمایشی و چراغ‌های وسیله نقلیه را از نظر سالم بودن بررسی کنند.»

شهرداری تهران بارها در همه سال‌ه او دورها از بارش هر برفی غافلگیر شده است، این درحالی است که پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام و راهکارهایی ارائه شده است. شهرداری تهران در پژوهشی درخصوص مواجهه با بحران سفید پایتخت تاکید کرده است که مدیریت و کنترل برف و یخ در فضای شهری نوعی وضعیت بحرانی تلقی شده که نیاز به برنامه‌های مدیریت بحران ویژه خود را دارد. یکی از مهم‌ترین اقدامات آن است که خیابان‌ها و معابر شهری در شب ‌یا روز از برف و یخ پاک شوند. شهرداری‌ها با برنامه‌ریزی‌های قبلی و اجرای دقیق در هنگام وقوع بحران‌های برف و توفان بتوانند شرایط مناسبی برای ادامه کار و فعالیت ایجاد کرده و از توقف فعالیت‌های شهری تا حد مقدور جلوگیری کنند.

بر اساس این پژوهش، وظایفی که برای شهرداری در این روزها تعریف شده، پیمایش دائمی راه‌ها و معابر در شرایط زمستانی و ارائه اطلاعات مربوطه به سازمان‌های درگیر در مدیریت بحران، نیروی انسانی ماهر و آموزش‌دیده در زمینه نحوه واکنش و اجرای عملیات مدیریت بحران برف، ذخیره کافی شن و مواد ضدیخ و سنجیده‌های مخصوص اندازه‌گیری حجم برف و یخ خیابان‌ها تا به کمک پیش‌بینی‌ها به برآورد میزان برف و یخ کمک کند و سیستم یکپارچه کنترل آب‌وهواست تا به طور منظم و الکترونیک مسئولان شهر را در جریان تحولات آب‌وهوا قرار دهد.

در این تحقیقات اشاره شده که در حالی که نمی‌توان از وقوع برف جلوگیری کرد می‌توان با اعمال روش‌های خاصی اثرات بحران سفید را تا حدود زیادی کاهش داد. به عنوان مثال از آنجا که هنگام توفان‌های برف برخی از معابر از برف‌هایی که از فضای جانبی خیابان‌ها به همراه باد آورده می‌شوند پوشانده می‌شود، در برنامه‌های مقابله با بحران برف معمولا تلاش می‌شود تا با شناسایی آنها و اتخاذ تدابیر مناسب مانند استفاده از دیواره‌های نرده‌ای یا پوشش گیاهی از ورود برف به درون خیابان‌ها جلوگیری کرد.

آمادگی در برابر بحران‌های سفید امکان‌پذیر است؛ ازجمله این آمادگی‌ها مربوط به تجهیزات و ماشین‌آلات است. شهرهایی که برف برای آنها در زمستان مسئله جدی است، وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه و هرساله قبل از شروع فصل زمستان آنها را تجهیز و آماده‌سازی می‌کنند. این کار معمولا دارای برنامه زمان‌بندی مخصوص خود است.

با وجود ترافیک سنگین ، معابر پر برف امسال اعضای شورای شهر تهران برخلاف سال های گذشته گلایه از عملکرد برفی مدیران شهری نداشتند. برخی از کاربران فضای مجازی دلیل آن را سرگرم بودن آنها در ستادهای انتخاباتی عنوان می کردند.

تجربه شهرهای مختلف جهان در برف روبی ( منبع : نشریه داخلی سازمان پسماند در سال ۹۹ ترجمه منصوره محمدی)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا