فرهنگی وهنریموسیقی

«بانوی آب» از زندگی حضرت زهرا (س) می‌گوید/ جزئیات یک پوئم‌ سمفونی

مهر نوشت :آهنگساز پوئم سمفونی «بانوی آب» ضمن معرفی برخی جزییات این پروژه موسیقایی از علاقه‌مندی های خود برای ساخت یک اثر موسیقایی به مناسبت سال‌روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت.

صفی صفوی آهنگساز پوئم سمفونی «بانوی آب» که قرار است طی روزهای پیش رو همزمان با فرا رسیدن ایام فاطمیه توسط ارکستر ملی ایران روی صحنه برود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه توضیحاتی درباره جزئیات این پروژه موسیقایی بیان کرد: نقطه شکل گیری پوئم سمفونی «بانوی آب» به پیشنهاد حسین قنبری تهیه کننده پروژه در سال ۱۳۹۰ بود که از زمان پیشنهاد تا نگارش و تولید آن بیش از یک سال زمان صرف شد.

وی افزود: البته من تا زمان طراحی و شناخت پروژه کارهای ارکسترال کرده بودم اما تجربه سمفونی نداشتم که خوشبختانه در این کار به واسطه همراهی دست اندرکاران پروژه، موفق به ساخت یک پوئم سمفونی شدم که معتقدم کار خاصی است و من به ساخت آن افتخار می‌کنم. شرایطی که خوشبختانه باعث شد که بتوانم دوباره شاهد اجرای آن در تالار وحدت با هنرنمایی نوازندگان ارکستر ملی به رهبری همایون رحیمیان باشم.

این آهنگساز در ادامه یادآور شد: تمام آنچه برای این پروژه انجام دادم، بنا به اعتقاد قلبی و ارادتی بوده که همواره به پیشگاه گرامی حضرت زهرا (س) داشته، دارم و خواهم داشت. بنابراین قاطعانه می گویم آنچه انجام گرفته به واسطه پیشنهادی بوده است که برای انجام آن افتخار می‌کنم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که مخاطبان از کنسرت پیش روی ارکستر ملی ایران راضی باشند. در این راستا حسین قنبری تهیه کننده پروژه، امیرفرشید رحیمیان رهبر ارکستر و ناظر ضبط پروژه تولید شده، همایوم رحیمیان رهبر ارکستر ملی ایران و نوازندگان این مجموعه نهایت تشکر را دارم که هکاری مهربانانه ای برای اجرای پروژه انجام دادند.

صفوی در معرفی قطعات پروژه «بانوی آب» هم توضیح داد: «پیشکش» با شعر محسن سلیمانی، «عطر یاس» با شعر عبدالجبار کاکایی، «فاتح دلها» با شهر عبدالجبار کاکایی، «مهر و ماه» با شعر عبدالجبار کاکایی، «پدرجان» برگرفته از کتاب «کشتی پهلو گرفته» اثر سید مهدی شجاعی، «شب دلتنگی» با شعر عبداالجبار کاکایی، «این همه تنهایی» با شعر سید مهدی شجاعی و «آسمانی» با شعر عبدالجبار کاکایی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

وی درباره دیگر جزئیات پروژه که سال ۱۳۹۱ رونمایی شده بود، اظهار کرد: در بخش تولد حضرت از ساز عود در کنار ارکستر زهی استفاده کرده‌ایم. ضمن اینکه فلوت و فاگوت نقش مهمی در این بخش دارد. اما در روایت ازدواج حضرت فاطمه (س) از پیانو و ترومپت بهره برده‌ایم و در بخش وفات پیامبر اکرم (ص) نیز از ترکیب سازهای بادی با همراهی گروه کر استفاده کردیم. این در حالی بود که در بخش پایانی این آلبوم نیز با ساز رباب و عود فضا را طراحی کردیم که امیدوارم در کنسرت پیش رو با تنظیمات جدیدی که انجام گرفته بتواند مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا