ادبیاتفرهنگی وهنریکتاب

اگر برنده نوبل به حرف منتقدان گوش می‌داد!

«یون فوسه»‌ نویسنده‌ای که امسال به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شد، در سخنرانی اخیر خود گفت که اگر به نظرات منتقدان گوش داده بود،‌ نویسندگی را از ۴۰ سال پیش رها کرده بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین،‌ «یون فوسه»‌، نویسنده نروژی برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ گفت که نخستین کتاب‌هایش از سوی منتقدان بسیار ضعیف تلقی شده بودند و اگر به نظرات آن‌ها گوش داده بود باید نویسندگی را از ۴۰ سال پیش رها می‌کرد.

«فوسه» که کتاب‌هایی از جمله مجموعه رمان‌های «سپتولوژی»‌،‌ «الیس در آتش»، «مالیخولیا» و «یک درخشش» را منتشر کرده است در ماه اکتبر  برای «نمایشنامه‌ها و نثرهای بدیعی که به ناگفتنی‌ها صدا می‌بخشند» به عنوان جدیدترین برنده جایزه نوبل ادبیات برگزیده شد.

این نویسنده هنگام سخنرانی در روز پنجشنبه به این نکته نیز اشاره کرد که در نوشته‌هایش «خودکشی‌های زیادی» وجود دارد و «می‌ترسد» که کارش «ممکن است در مشروعیت بخشیدن به خودکشی نقش داشته باشد». با این حال این نویسنده پس از دریافت جایزه نوبل تحت تاثیر مخاطبانی قرار گرفت که خالصانه اعلام کردند نوشته‌های «فوسه»‌ به سادگی زندگی آن‌ها را نجات داده است.

«فوسه» بیان کرد: «به نحوی، من همیشه می‌دانستم که نوشتن می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. شاید حتی زندگی من را نجات داده باشد و اگر آثار من به نجات دادن جان دیگران کمک کرده باشد،‌ هیچ‌چیز مرا خوشحال‌تر نمی‌کند.»

«فوسه»‌ در این سخنرانی به زندگی خود اشاره کرد و در بخشی از آن لحظه‌ای از دوران دانش‌آموزی خود را یادآور شد که از او خواسته شده بود متنی را بلند بخواند، اما وحشت بر او چیره شده بود. او به بیرون از کلاس دویده و بعدا به دانش‌آموزان گفته بود که باید به سرویس بهداشتی می‌رفته. او احساس کرده بود که ترس، زبان را از او گرفته است و باید آن را پس بگیرد. «فوسه»‌ به این نتیجه رسید که نویسندگی به او احساس امنیت می‌دهد و برای او دقیقا نقطه مقابل ترس است.

این نویسنده همچنین درباره روند نگارش خود این‌طور توضیح داد: «وقتی می‌نویسم، در یک مقطع مشخص همیشه این احساس را دارم که متن از قبل نوشته شده است و نه در درون من بلکه جایی در دنیای بیرون است و من فقط باید قبل از اینکه ناپدید شود آن را روی کاغذ بیاورم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا