جهانخاور میانهغزه

اوج نفرت از آمریکا با چشم‌پوشی از جنایات اسرائیل/ بایدن دو راه بیشتر ندارد

وقتی عرصه بر واشنگتن تنگ می‌شود

جنایت های اسرائیل در غزه و حمایت بی قید و شرط آمریکا از این کشور بر عمق تنفر خاورمیانه نسبت به نیروهای آمریکایی افزوده و این مساله باعث افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد بود و نیروهای واشنگتن در منطقه را با بحران های امنیتی متعددی روبرو خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، پنتاگون روز سه شنبه ۲۴ اکتبر اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و متحدانش در عراق و سوریه در هفته گذشته حداقل ۱۳ بار با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک هدف قرار گرفتند. پت رایدر، همچنین به تشریح این حملات ادامه داد و گفت که این حملات با ترکیبی از پهپاد و راکت انجام شده است. سخنگوی پنتاگون سازمان‌ مسئول مشخصی را معرفی نکرد اما گفت که گروه‌هایی که این حملات را انجام می‌دهند از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ایران حمایت می‌شوند.

رایدر گفت: «به وضوح تنش‌هایی در منطقه وجود دارد، به همین دلیل است که می‌بینید ما در حال حاضر سخت کار می‌کنیم تا مطمئن شویم که خطوط ارتباطی با رهبران منطقه باز می‌شود.»

وی همچنین افزود: «تمرکز پنتاگون مانع از یک درگیری بالقوه گسترده تر منطقه ای می شود و از اشتباه محاسباتی جلوگیری می کند».

حملات اخیر به نیروهای آمریکایی

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط حماس در ۷ اکتبر، حملات به نیروهای آمریکایی افزایش یافته است.

نیروهای آمریکایی روز دوشنبه دو پهپاد تهاجمی یک طرفه را که نیروهای آمریکایی را در پادگان التنف در جنوب سوریه هدف قرار داده بودند، سرنگون کردند. این حمله هیچ آسیبی در پی نداشت.

روز جمعه سه حمله جداگانه در پایگاه هوایی الحریر در شمال عراق رخ داد که نیروهای آمریکایی و ائتلاف با سه پهپاد تهاجمی یک طرفه هدف قرار گرفتند که تلفات یا خسارتی به همراه نداشت.

روز پنجشنبه، نیروهای آمریکایی و ائتلاف در چهار نقطه در سراسر عراق و سوریه مورد هدف قرار گرفتند. به گفته مقامات آمریکایی، چهار حمله دیگر هم در ۱۸ اکتبر رخ داد. طی یک حمله دو پهپاد پادگان التنف در سوریه را هدف قرار دادند. نیروهای ایالات متحده و ائتلاف یک پهپاد را منهدم کردند، در حالی که پهپاد دیگر به پایگاه رسید و منجر به جراحت جزئی حدود ۲۰ پرسنل شد.

نیروهای آمریکایی در شمال عراق یک پهپاد دیگر را در ساعات اولیه روز ۱۸ اکتبر در نزدیکی پایگاه هوایی الحریر که قبلاً پایگاه هوایی بشور نامیده می شد، سرنگون کردند که در نتیجه هیچ آسیبی به تجهیزات و تأسیسات ائتلاف وارد نشد. دو پهپاد پایگاه هوایی الاسد را در دو حمله جداگانه در ۱۸ اکتبر هدف قرار دادند. یکی سرنگون شد و دیگری منجر به جراحات جزئی به نیروهای ائتلاف شد.

گفتنی است از دید آمریکا ارتباطی بین افزایش حملات و درگیری بین اسرائیل و حماس وجود ندارد. رایدر در این زمینه گفت: «در این مرحله، اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، ارتباط مستقیمی بین این حملات با حملات حماس در ۷ اکتبر نشان نمی دهد.»

حضور نظامی آمریکا در منطقه

آمریکا حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در عراق دارد. نیروهای موجود در عراق بر مشاوره نیروهای امنیتی این کشور متمرکز هستند و نیروهای حاضر در سوریه در تلاش هستند تا با بقایای دولت اسلامی مبارزه کنند.

ایالات متحده ماه هاست که حضور نظامی خود را در منطقه تقویت کرده است، هزاران تفنگدار دریایی را با چندین کشتی در تابستان به خلیج فارس اعزام کرده و هواپیماهای جنگنده F-۳۵ و A-۱۰ را به پایگاه های ایالات متحده فرستاده است. این حضور نظامی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و حملات اسرائیل علیه مردم غزه افزایش داشته است. چنانکه واشنگتن دو ناو هواپیمابر «یو اس اس دوایت د آیزنهاور» و «یو اس اس جرالد آرفورد» را به مدیترانه اعزام کرده است تا از نزدیک حوادث غزه را زیر نظر داشته باشند. همچنین علاوه بر جنگنده هایی که قبلا در منطقه بودند، جنگنده های F-۱۵E Strike Eagles و Thunderbolt A-۱۰و همچنین جنگنده های چند منظوره F-۱۶ Fighting Falcons نیز به خاورمیانه اعزام شده اند. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نیز اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد یک سامانه موشکی ضد بالستیک تاد و تعدادی سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت را به خاورمیانه ارسال کند.

تنگ شدن عرصه بر نیروهای آمریکایی

با وجود اینکه پیش از آغاز جنگ غزه تعدادی از کشورهای عربی اقدام به تنش زدائی با اسرائیل کرده بودند اما این یک امر غیر قابل انکار است که در نهایت کشورهای خاورمیانه چه در سطح دولت ها و چه در سطح افکار عمومی با مردم فلسطین همراه هستند. جنایت های اسرائیل در غزه و حمایت بی قید و شرط آمریکا از این کشور بر عمق تنفر خاورمیانه نسبت به نیروهای آمریکایی افزوده و این مساله باعث افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد بود و نیروهای واشنگتن در منطقه را با بحران های امنیتی متعددی روبرو خواهد کرد. به احتمال زیاد خاورمیانه بعد از پایان جنگ غزه برای سربازان آمریکایی منطقه خطرناکتری خواهد بود و آمریکا مجبور است یا تلفات مداوم نیروهای خود را تحمل کند که این مساله در داخل آمریکا هزینه سنگینی به همراه دارد و یا حضور خود را در این منطقه کمرنگ تر کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا