فرهنگی وهنریکتابخانه ملی

اقدام تأمل برانگیز کتابخانه ملی در امحاء کتب و روزنامه‌های قدیمی

در اقدامی قابل تأمل تعداد زیادی کتاب و نشریه (در حدود ۱۰ هزار نسخه) که در میان آنها کتب نفیس و قدیمی و نشریات با ارزش وجود داشته است جهت امحاء در گوشه‌ای از محوطه بیرونی کتابخانه ملی بر روی هم دپو شده و در انتظار خارج شدن از کتابخانه هستند.

در حالی که کتابخانه ملی میراث دار منابع مکتوب کشور اعم از کتب، نشریات، نسخ خطی و منابع نفیس کشور است و در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ اسلامی ایرانی کشور باید کوشا باشد، در اقدامی قابل تأمل تعداد زیادی کتاب و نشریه (در حدود ۱۰ هزار نسخه) که در میان آنها کتب نفیس و قدیمی و نشریات با ارزش وجود داشته است جهت امحاء در گوشه‌ای از محوطه بیرونی کتابخانه در آخرین روزهای سال به شکلی که در عکس ها مشاهده می‌شوند بر روی هم دپو شده و در انتظار خارج شدن از کتابخانه هستند.

این منابع که از مخازن کتابخانه ملی خارج شده‌اند، منابع با ارزشی هستند که به نظر می‌رسد بدون هیچ گونه مدیریت و نظارتی به خارج کتابخانه ملی منتقل می‌شوند و اصولا هدف این کار مشخص نیست.

این اتفاق در حالی می‌افتد که مدیریت کتابخانه ملی در دوره اخیر به شدت دچار مشکلات عملکردی شده است و اعتراض مراجعین آن محل از جهت ارائه خدماتی که تا پیش از این دوره به راحتی در اختیار اعضای این مرکز بوده است و نیز کارمندان این مرکز از جهت بی توجهی مسئولان این مرکز به مسایل تخصصی و کاری،  را در پی داشته است.

متأسفانه کتابخانه ملی که روزگاری مرجعیت کتابخانه ای در سطح کشور را در زمینه شیوه‌های به روز در حوزه علم اطلاعات و کتابداری داشته است در دوره اخیر به دلیل عدم نظارت و بی توجهی به مسایل تخصصی دچار افت شدیدی شده که لازم است مسایل این مرکز فرهنگی  از سوی نهادهای حاکمیتی بالاتر همچون نهاد ریاست جمهوری که مرجع مافوق این سازمان است، بررسی و مشکلات آن به صورت دقیق حل شوند.

منابعی که در این عکس ها مشاهده می شود آثار ارزشمند و نفیس کشور هستند که به عنوان میراث فرهنگی کشور هیچ نهادی نمی تواند در جهت امحاء آنها اقدام کند و مطمئنا با مسببین این موضوع باید برخورد جدی صورت پذیرد.

منبع : پایگاه خبری جماران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا