ادبیاتکتاب

اعتراف برنده جایزه به استفاده از هوش مصنوعی

پس از اینکه «ری کودان»، نویسنده ژاپنی یکی از معتبرترین جوایز ادبی این کشور را برد، اعتراف کرد که از یک منبع غیرمعمول کمک گرفته است.

به گزارش ایسنا، این نویسنده ۳۳ ساله که جایزه آکوتاگاوا را برای بهترین اثر داستانی از یک نویسنده نوظهور دریافت کرده است، گفت: «من قصد دارم از استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن رمان‌هایم سود ببرم و در عین حال اجازه می‌دهم خلاقیت خود را به بهترین شکل بیان کند».

«ری کودان» در یک نشست رسانه‌ای تأیید کرد که حدود پنج درصد از کتاب او «برج همدردی توکیو» که توسط اعضای هیات داوران به عنوان اثری عملا بی عیب و نقص مورد تحسین قرار گرفت کلمه به کلمه توسط هوش مصنوعی تولید شده است.

این رمان حول معضلات یک معمار است که وظیفه دارد یک زندان بلند و راحت در توکیو بسازد که در آن قانون‌شکنان توانبخشی می‌شوند و هوش مصنوعی یکی از موضوعات اصلی داستان است.

این نویسنده گفت در زندگی خود در مورد مشکلاتی که احساس می‌کند نمی‌تواند به کسی بگوید با ابزار هوش مصنوعی «ChatGPT» مشورت می‌کند. او گفت: «وقتی هوش مصنوعی آنچه را انتظار داشتم نگفت، من گاهی اوقات احساساتم را در خطوط شخصیت اصلی منعکس می‌کردم».

این نویسنده اولین هنرمندی نیست که با استفاده از هوش مصنوعی جنجال‌آفرینی می‌کند و این در حالی است که بسیاری از خلاقان عرصه ادبیات و هنر احساس می‌کنند معیشت آنها توسط این فناوری تهدید می‌شود.

سال گذشته «بوریس الداگسن» عکاس مقیم برلین پس از آن که فاش کرد  مجوعه عکسش در بخش عکس‌های خلاقانه با استفاده از این فناوری ایجاد شده است، از جوایز جهانی عکاسی سونی کناره‌گیری کرد.

در همین حال، نویسندگانی مانند «جورج آر. آر. مارتین»، «جودی پیکو» و «جان گریشام» سال گذشته به شکایت دسته‌جمعی علیه «OpenAI» شرکتی که پشت ابزار هوش مصنوعی «ChatGPT» قرار دارد، پیوستند و گفتند که این فناوری از آثار دارای حق چاپ استفاده می‌کند و در عین حال سیستم‌های خود را برای ایجاد پاسخ‌های بیشتر شبیه انسان آموزش می‌دهد.

همچنین بیش از ۱۰ هزار نویسنده از جمله «جیمز پترسون» و «مارگارت اتوود» هم نامه‌ای سرگشاده امضا کردند که در آن از رهبران صنعت هوش مصنوعی درخواست کردند هنگام استفاده از کار خود برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ، رضایت نویسندگان را دریافت کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، «کیچیرو هیرانو» نویسنده و عضو کمیته جایزه ادبی آکوتاگاوای ژاپن ضمن اعلام این که کمیته انتخاب استفاده «ری کودان» از هوش مصنوعی را مشکلی نمی‌داند، گفت: «به نظر می‌رسد در مورد این که اثر برنده جایزه با استفاده از هوش مصنوعی مولد نوشته شده سوء برداشت صورت گرفته است… اگر آن را بخوانید، می‌بینید که هوش مصنوعی مولد در اثر ذکر شده است. در آینده با این نوع استفاده مشکلاتی وجود خواهد داشت، اما در مورد این کتاب مشکلی نیست».

در حالی که برخی در رسانه‌های اجتماعی علاقه خود را به استفاده خلاقانه این نویسنده از هوش مصنوعی ابراز کردند برخی دیگر آن را بی‌احترامی به سایر نویسندگانی قلمداد کردند که بدون کمک این فناوری دست به قلم برده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا